[Comunicat] Només hi ha una via: autodeterminació

Davant de les declaracions cada vegada més freqüents anunciant “plans B” o alternatives per a esquivar i descafeïnar la confrontació de legitimitats que suposarà la prohibició de la consulta, i intentant legitimar aquestes opcions des d’organitzacions de l’independentisme “transversal”, Endavant OSAN volem manifestar el següent:
1-Entenem aquestes declaracions com un episodi més dins l’estratègia de certs sectors del regionalisme de tota la vida de reconduir l’anomenat “procés sobiranista” cap a un pacte amb l’Estat Espanyol que no passi per l’exercici del dret a l’autodeterminació. Aquesta estratègia és possible perquè, des de l’anomenada “societat civil” s’ha estès la idea que sense la direcció tàcita i les condicions imposades per l’autonomisme, no hi ha procés d’independència. L’acceptació d’una pregunta que, de fet, és ja una trampa, és un altre episodi rellevant en aquesta deriva.
2-La sobirania emana del poble, no del Parlament de Catalunya, que és una institució espanyola atorgada per l’Estat Espanyol. Qualsevol camí que no passi per la convocatòria, celebració i reconeixement del caràcter vinculant d’un referèndum d’autodeterminació significa esclafar la democràcia des del Parlament i és, per tant, inacceptable. No combatre-ho és ser-ne còmplice.
3-Si les organitzacions i partits que actualment lideren el procés traeixen l’esperit de la reivindicació popular expressada repetidament en els darrers anys caldrà construir, des del poble, els instruments necessaris per la ruptura. Aquesta ruptura cal plantejar-la en clau nacional, pel conjunt dels Països Catalans i superant, per tant, les fronteres institucionals, i en clau de confrontació amb aquells sectors de la burgesia que bloquegen o boicotegen l’exercici del dret a l’autodeterminació.
Països Catalans, 2 de juliol de 2014